Perbezaan Rambut Gugur Dalam Kalangan Lelaki dan Wanita

Keguguran rambut boleh menjadi satu mimpi ngeri terutamanya bagi golongan muda. Tetapi apakah punca utama keguguran rambut lelaki dan wanita?


Walaupun lelaki dan wanita boleh menghadapi keguguran rambut akibat penyakit atau rawatan, terlalu sedikit yang berisiko mengalami masalah kebotakan corak lelaki. Walau bagaimanapun, kajian ke atas lelaki dengan androgenetic alopecia, juga dikenali sebagai male pattern baldness atau kebotakan pada lelaki yang lebih tua, menunjukkan bahawa keguguran rambut boleh menjadi masalah yang ketara bagi lelaki juga. Usaha untuk mengurangkan kesan psikososial kerana masalah kebotakani telah berterusan selama bertahun-tahun, namun ramai lelaki telah menerima hakikat bahawa faktor-faktor ini telah menyebabkan keguguran rambut diterima secara sosial dalam budaya kita.

best doctor malaysia

Walau bagaimanapun, terdapat persetujuan saintifik bahawa kemurungan yang disebabkan oleh keguguran rambut adalah lebih biasa terhadap kaum wanita berbanding kaum lelaki. Hal ini kerana wanita menghadapi cabaran psikologi yang lebih sukar, meskipun masih tiada insentif yang kuat untuk mengurangkan masalah keguguran rambut, golongan wanita sentiasa mencari kaedah untuk menyembunyikan keguguran rambut mereka. Berbanding lelaki, wanita lebih mementingkan penampilan kerana bagi mereka, rambut adalah aset yang terpenting dan menggambarkan keperibadian seorang wanita dalam kalangan masyarakat.

 

Jadi apakah punca keguguran rambut? Terdapat pelbagai punca keguguran rambut, dan alopecia adalah punca yang utama. Alopecia adalah keadaan dermatologi radang kronik yang menjejaskan fasa pertumbuhan folikel rambut dan menyebabkan keguguran rambut.

 

Terdapat pelbagai bentuk alopecia, Alopecia Androgenetik ialah masalah keguguran yang kerap berlaku dalam kalangan lelaki dan wanita. Bagi golongan lelaki, keadaan ini menyebabkan rambut gugur dengan ketara. Dari masa ke semasa, garisan rambut akan mula surut dan memberi bentuk seperti huruf “M”.

 

Bentuk alopecia kedua yang sering terjadi ialah alopecia areata, penyakit autoimun yang biasanya mengakibatkan keguguran rambut yang tidak dapat diramalkan. Punca keguguran rambut yang berbeza atau, faktor genetik mungkin bukan satu-satunya sebab, terjadinya masalah Alopecia Areata.

 

Pelanggan digalakkan untuk menghubungi Glojas secara langsung untuk mendapatkan konsultasi awal secara percuma. Penasihat kami yang berpengalaman akan memberikan bantuan dan cadangan rawatan yang sesuai untuk menyelesaikan masalah anda.